صفحه اصلی > زئولیت اکسیژن ساز : کاربرد های زیست ماده زئولیت پزشکی

کاربرد های زیست ماده زئولیت پزشکی

زئولیت پزشکی از زمان های قدیم در طب سنتی چینی و پزشکی روسیه، البته تحت تاثیر فرهنگ آسیایی استفاده می شود. ماده معدنی زئولیت نیز در پزشکی چند هزار ساله، آیورودا مورد استفاده قرار گرفته است،که از زمان فرهنگ بودایی باستانی توسط سرخپوستان انجام شده است.زئولیت‌ از جمله مواد معدنی فعال و با تخلخل بالایی است که در سال های اخیر تحقیقات زیادی بر روی کاربردهای آن در علوم مختلف صورت گرفته است.

با بررسی و جستجوی مقالات در زمینه ی کاربردهای زئولیت در علوم نوین پزشکی مشخص شد زئولیت‌ها بر حسب نوع کاربرد دسته‌بندی شدند و نتایج بدست آمده  از پژوهش‌های انجام شده در موضوعات متفاوت پزشکی، ارتوپدی، داروسازی، مهندسی بافت و دندانپزشکی مورد تحلیل قرار گرفته است. زئولیت‌ها آنتی‌باکتریال، مواد خوراکی،  زیست‌سازگار، غیر سمی با خاصیت جذب بسیار بالایی هستند و به جرأت  می‌توان گفت که استفاده از این ماده معدنی در زمینه‌های مختلف علوم پزشکی در حال گسترش است .  زئولیت چه به صورت سنتزی و چه طبیعی انتخاب مناسبی برای بکارگیری در سامانه‌های دارورسانی، بهبود زخم، پوشش دهی ایمپلنت، داربست‌های مورد استفاده ‌در مهندسی بافت، همودیالیز و جذب گاز می‌باشد.

یکی از بزرگترین و جدیدترین کاربردهای پزشکی این ماده معدنی استفاده برای ساخت سامانه های دارو رسانی است . به طوری که روش جذب و رهایش داروهایی هم چون : مترونیدازول، آسپرین ، سولفامتوکسازول، و ایبوپروفن، از انواع زئولیت ها در ۲ سال اخیر مورد بررسی قرار گرفته است .

در رهایش دارو، برای کنترل میزان جذب داروی رها شده، به صورت فیزیکی و شیمیایی از زئولیت ها می توان استفاده کرد و دلیل آن ساختار فیزیکی ویژه زئولیت ها می باشد . اتصال دارو در حامل های معدنی با قصد رهایش ترکیب فعال با سرعت کنترل شده یک اتفاق بزرگ فوق العاده سودمند برای هر دو علم مواد و پزشکی است. با استفاده از مخلوط مواد سازنده داروها با زئولیت کلینوپتیولیت، تحولی بزرگ در تولید داروهای انسانی صورت گرفته است. داروهایی که بر اساس کلینوپتیولیت ساخته شده اند ،  برای کودکان به صورت شکلات، شیرینی و بیسکویت تولید می شوند تا با استقبال بیشتری از سمت آن ها روبرو شوند.

علاوه بر آن در سال های اخیردوباره تحقیقات در زمینه سرطان و سایر بیماری های هزاره سوم کشف شده است .

زئولیت دارویی و درمان بیماری ها

از زئولیت جهت درمان بیماری های مختلف، به ویژه سرطان استفاده می شود.

  • با تحقیقات بر روی سلول های سرطانی کشت شده ، نقش زئولیت در جلوگیری از سرطان را نشان می دهد . نتیجه این پژوهش ها این است که زئولیت به سلول های سرطانی ای که بار الکتریکی متفاوت از سلول های طبیعی دارند وابسته است و آن ها را از بین می برد .
  • زئولیت PH را تنظیم می کند

زئولیت در درمان کمک می کند تا سطح PH در بدن متعادل شود : زمانیکه از  زئولیت میکرونیزه استفاده می شود، pH بدن طبیعی (۷٫۳۵ تا ۷٫۴۵)  می شود.

نقش زئولیت در پاکسازی رادیواکتیو

با استفاده از زئولیت ها می توان ذرات بسیار خطرناک “رادیواکتیو” را از زباله های هسته ای جدا کرد و هم چنین زمین های آلوده به مواد رادیواکتیو را پاکسازی می کند.

همچنین، زئولیت در جدا کردن ذرات بسیار خطرناک “رادیواکتیو” از زباله های هسته ای بسیار موثر بوده و زمین های آغشته به مواد رادیواکتیو را پاکسازی می کند. (پس از سانحه هسته ای در رآکتورهای فوکوشیمای ژاپن در سال ۲۰۱۱ میلادی، کشاورزان و برنج کاران برای اینکه زمینها را از مواد رادیواکتیو پاک کنند ، زئولیت های بسیاری بر روی زمینهای زیر کشت  ریختند ).

زئولیت نوعی از ماده های معدنی می باشد که به عنوان یک جذب کننده سطحی در صنایع تجاری مورد استفاده قرار میگیرد . یکی از تخصصی‌ترین و مهم‌ترین کاربرد زئولیت در دستگاه های اکسیژن ساز است.با پیشرفت سریع تکنولوژی و علوم پزشکی، بیماران به راحتی می‌توانند در خانه درمان شوند. دستگاه‌های اکسیژن ساز نیز در دو نوع بیمارستانی یا صنعتی و خانگی وجود دارند.

معمولا زئولیت ها به دو دسته آزمایشگاهی و طبیعی تقسیم می شوند . در دستگاه‌های اکسیژن ساز بیمارستانی و خانگی از نوع زئولیت آزمایشگاهی استفاده شده است . زئولیت در تولید اکسیژن نقش بسیار بالایی دارد . عملکرد دستگاه اکسیژن ساز به این گونه است که هوای محیط را از مواد آلومینو سیلیکات عبور می دهد ، و سپس هوای داخل دستگاه کاملا فیلتر و تصفیه می شود . زئولیت ساختاری به صورت پودر دارد ،  که ۲۱ درصد از اکسیژن هوایی را که دریافت کرده.

ماده معدنی زئولیت که از ساختاهای  سیلیکا، کاتیون سدیم، کلسیم و آلومینیوم تشکیل شده، جهت تولید بار مثبتی که دستگاه های اکسیژن ساز در سطح از دست می دهند، بسیار موثر است.

قیمت زئولیت پزشکی

در خرید و انتخاب زئولیت ، مطمينا  قیمت آن  بسیار تاثیرگذار است. معمولا فروشندگان سعی میکنند قیمت محصول را متناسب با کیفیت و رفع استانداردهای مورد نیاز مشخص نمایند تا محصولاتی که ارائه می دهند به معنای واقعی مطلوب خریداران باشد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پست های مرتبط

خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی

خرید زئولیت اکسیژن ساز خانگی به شکل عمده امکان پذیر است که امروزه آنها را در بسته بندی های متنوعی در بازار عرضه می کنند که بسته به کیفیتی که دارند از قیمت های م

صادرات زئولیت ایرانی به کشورهای مختلف

  دسته‌ای از مواد متخلخل معروف به زئولیت‌ها هستند که معمولا حفره‌هایی…

مرکز فروش زئولیت اکسیژن ساز | قیمت زئولیت اکسیژن ساز

  مراکز صنعتی و پزشکی همچنین افرادی عادی از جمله خریداران اساسی…

24 نوامبر 2023

دیدگاهتان را بنویسید