مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

زئولیت چیست و آشنایی با کاربرد های آن

آنچه در این مقاله میخوانید...

مزایای خرید زئولیت کشاورزی چیست؟تأثیر سنگ زئولیت کلینوپتیلولیت کشاورزی بر روی محصولاتقیمت خرید زئولیت کشاورزی|خرید عمده زئولیت طبیعی
انواع زئولیت

 

سنگ زئولیت چیست ؟ سنگ های زئولیت طبیعی منابع فراوان و ارزان قیمتی دارند و از کریستال‌های آلومینا سیلیکات هیدراته ساخته شده‌اند. این ترکیبات خواص فیزیکی شیمیایی با ارزشی، مانند تبادل کاتیونی، غربال ملکولی، کاتالیزور و جاذب دارند. ساختار آن‌ها به صورت متخلخل می‌باشد، که این تخلخل‌ها حاوی آب و کاتیون‌های قلیایی و قلیایی خاکی می‌باشد. از زمان کشف این ماده معدنی در یک سنگ رسوبی آتشفشانی، توف‌های tuff (نوعی سنگ اتشفشانی) زئولیت در بسیاری از مناطق جهان کشف شده است.

 

کاربرد ها

در دهه‌های اخیر این ماده طبیعی کاربردهای متنوعی در جذب، کاتالیز، صنعت ساختمان، کشاورزی، اصلاح خاک و انرژی پیدا کرده‌اند. زئولیت ‌های طبیعی مختلف در سراسر جهان،  مبدل یونی متفاوتی برای کاتیون‌های مختلف مانند آمونیوم و فلزات سنگین از خود نشان می‌دهند. علاوه بر این برخی از آن ‌ها توانایی جذب آنیون‌ها و ترکیبات آلی را نیز دارند. اصلاح زئولیت‌ ها به روش‌های مختلفی همچون اسیدشویی و تبادل یونی انجام می‌گیرد. با این کار ظرفیت جذب این مواد برای جذب آنیون‌ها و ترکیبات آلی افزایش پیدا می‌کند.

بیشتر بخوانید:

فروش اینترنتی زئولیت کشاورزی

 

کاربرد در تصفیه آب:

امروزه جهان به دلیل کمبود آب آشامیدنی تمیز با بحران آب روبه‌رو است. با پیشرفت سریع صنایع مختلف، مقدار زیادی فاضلاب از فرآیندهای صنعتی تولید شده و در خاک‌ها و سیستم‌های آب تخلیه می‌شود. پساب‌ها معمولا حاوی آلودگی‌های مختلف مانند یون‌های کاتیونی و آنیونی، روغن‌ها و ترکیبات آلی  هستند، که تاثیرات منفی بر روی اکوسیستم دارند.

حذف این آلاینده‌ ها به تکنولوژی‌ های پیچیده و گران قیمت نیاز دارد. اخیرا، اعتقاد بر این است که می‌توان از جذب به عنوان یک تکنولوژی ساده و موثر برای تصفیه آب و پساب استفاده کرد. این تکنولوژی به طور گسترده‌ای به کارآیی جاذب بستگی دارد. کربن فعال، خاک رس معدنی، بایومواد، زئولیت و برخی از ضایعات جامد صنعتی به طور گسترده‌ای به عنوان جاذب در تصفیه آب و پساب و حذف یون‌ها و ترکیبات آلی استفاده شده‌اند. در سال‌ های اخیر تحقیقات و گزارشات زیادی مبنی بر استفاده از زئولیت ‌های طبیعی در تصفیه آب ارائه شده است.

یکی از انواع آلاینده های خطرناک که در دهه های اخیر با افزایش جمعیت و پیشرفت صنعت موجب آلودگی شدید در پساب های صنعتی شده است فلزات سنگین هستند. این آلاینده ها سلامت انسان، حیوانات و گیاهان را به شدت مورد تهدید قرار می دهد. اکثر این آلودگی ها شامل Hg، Pb، Ag، Cu، Cd، Cr، Zn، Ni، Co و Mn می باشد.

زئولیتهای مختلفی در سراسر جهان شناخته شده‌اند. کلینوپتیلولیت، موردنیت، فیلیپسیت، چابازیت،انالسیم و لومونتیت اشکال رایج زئولیت هستند، در حالی که آفریت، پالینگیت، باریریت و مازیت بسیار نادر هستند.  در این میان پودر زئولیت کلینوپتیلولیت فراوان ترین نوع این ماده به صورت طبیعی می‌باشد و بیشترین کاربرد را دارد.

پودر زئولیت چیست؟زئولیت یک خاک جاذب است و از نظر شیمیایی و کاربردی شباهت های زیادی به بنتونیت ، پرلیت و کائولن دارد. تا به حال ساختارهای مختلف زیادی از زئولیت ها توصیف شده‌ که به تنوع گسترده ای از نظر ابعاد منافذ، ابعاد سیستم کانالی یا ترکیب آنها اشاره دارد.  زئولیت پودری در تولید محصولات کشاورزی و محصولات دامی کاربرد دارد.

زئولیت به طور طبیعی رخ می دهد، اما در مقیاس وسیع نیز به صورت صنعتی تولید می شود. زئولیت طبیعی در جایی ایجاد می شوند، که سنگ های آتشفشانی و لایه های خاکستر با آب های زیرزمینی قلیایی واکنش نشان می دهند. زئولیت ها همچنین در محیط های پس از رسوب در دوره هایی از هزاران تا میلیون ها سال در حوضه های کم عمق دریایی متبلور می شوند. زئولیت های طبیعی به ندرت خالص هستند و در درجات مختلف توسط مواد معدنی دیگر، فلزات، کوارتز یا سایر زئولیت ها آلوده می شوند. به همین دلیل، زئولیت طبیعی که در آن ها یکنواختی و خلوص ضروری است از بسیاری از کاربردهای مهم تجاری مستثنی هستند.

حال به این سوال پاسخ می دهیم که کانی زئولیت چیست؟

کانی ها از نظر ترکیب و محل پیدایش با یکدیگر همسانی چشمگیر دارند. این سنگ معدنی در بردارنده مقدار زیادی آب هستند و سختی آن ها از ۳٫۵ تا ۵٫۵ و جرم حجمی آن از۲ تا ۲٫۴ گرم بر سانتی متر مکعب متغییر است. این کانی ها بزرگترین گروه تکتوسیلیکات ها را تشکیل می دهند و ۳۵ نوع توپولوژی مختلف در آن ها شناسایی شده است، که احتمالا انواع بیشتری نیز وجود دارد. تاکنون بیش از ۴۰ نوع زئولیت طبیعی و بیش از ۱۵۰ نوع مصنوعی شناخته و ساخته شده است. خواص فیزیکی و شیمیایی این کانی های طبیعی متفاوت بوده و در بین نمونه های مختلف یک نوع خاص از زئولیت نیز تفاوت هایی در خواص فیزیکی (اندازه منفذ، اندازه بلور، ظرفیت تبادل یونی و ظرفیت جذبی) و ترکیب شیمیایی وجود دارد.

زئولیت های مهم صنعتی به صورت مصنوعی تولید می شوند. روش های معمول مستلزم گرم شدن محلول های آبی آلومینا و سیلیس با هیدروکسید سدیم است. معرف های معادل شامل آلومینات سدیم و سیلیکات سدیم است. تغییرات بیشتر شامل استفاده از عوامل هدایت کننده ساختار (SDA) مانند کاتیون های آمونیوم کواترنر است.

زئولیت های مصنوعی دارای برخی مزایای اصلی نسبت به نمونه های طبیعی خود هستند. مواد مصنوعی در حالت یکنواخت و خالص فاز تولید می شوند. همچنین می توان سازه های زئولیت تولید کرد که در طبیعت ظاهر نمی شوند. از آنجا که مواد اولیه اصلی مورد استفاده برای تولید زئولیت ها سیلیس و آلومینا است که از فراوان ترین اجزای معدنی موجود در زمین هستند، امکان تأمین زئولیت ها عملا نامحدود است.

برای استخراج زئولیت های طبیعی از روش های متداول استخراج معدن روباز استفاده می شود. بار سنگین برداشته می شود تا امکان دسترسی به سنگ معدن فراهم شود. با استفاده از تراکتورهای مجهز به تیغه های چاک دهنده و لودرهای جلویی، سنگ معدن ممکن است برای فرآوری یا انفجار ساخته شود. در فرآوری، سنگ معدن خرد، خشک و آسیاب می شود. سنگ معدن آسیاب شده ممکن است از نظر اندازه ذرات در هوا طبقه بندی شده و در کیسه ها یا فله حمل شود. محصول خرد شده ممکن است برای حذف مواد ریز در صورت نیاز به یک محصول دانه ای غربال شود و برخی از محصولات گندله شده از مواد ریز تولید می شوند.

بیش از ۲۰۰ نوع زئولیت مصنوعی وجود دارد که با فرآیند تبلور آهسته ژل سیلیکا-آلومینا در حضور مواد قلیایی و قالب های آلی، سنتز شده اند. از نظر تئوری می توان ساختارهای بیشتری را ساخت. علاوه بر تغییرات در ساختارها، زئولیت ها را می توان با انواع دیگر اتم ها نیز در آن ها ساخت تا از نظر شیمیایی جالب و فعال شوند. برخی از نمونه های به اصطلاح هترواتمی که در آن گنجانده شده است، شامل ژرمانیوم، آهن، گالیم، بور، روی، قلع و تیتانیوم است. یکی از فرایندهای مهم مورد استفاده برای انجام سنتز زئولیت، فرآوری سل-ژل است. خصوصیات محصول به ترکیب مخلوط واکنش، pH سیستم، دمای عملکرد، زمان بذر قبل از واکنش، زمان واکنش و همچنین الگوهای مورد استفاده بستگی دارد. در فرآیند سل-ژل، سایر عناصر (فلزات، اکسیدهای فلز) می توانند به راحتی ترکیب شوند. سل سیلیکیت تشکیل شده با روش هیدروترمال بسیار پایدار است. سهولت اندازه گیری این فرآیند آن را به یک مسیر مورد علاقه برای سنتز زئولیت تبدیل می کند.

بیشتر از ۴۸ گونه زئولیت طبیعی شناخته شده است، سنگ زئولیت کلینوپتیلولیت کشاورزی بیشترین مقدار را در خاک و رسوبات دارد. در بین زئولیتهای طبیعی، سنگ زئولیت کلینوپتیلولیت کشاورزی بیشتر در روش های مختلف کشاورزی برای اصلاح خاک و برای تقویت احتباس نیتروژن مورد استفاده قرار می گیرد.

پودر زئولیت کلینوپتیلولیت عضوی از گروه هولاندیت زئولیت های طبیعی است، به نظر می رسد هولاندیت در برابر دما پایدار است و فراوانترین زئولیت در خاک هایی است که طیف گسترده ای از پی اچ، کمی اسیدی تا بسیار قلیایی را دارند. پودر زئولیت کلینوپتیلولیت یکی از شناخته شده ترین و مفیدترین زئولیت ها هستند. رسوبات گسترده ای از سنگ معدنی کلینوپتیلولیت در ایالات متحده غربی، بلغارستان، مجارستان، ژاپن، استرالیا و ایران یافت می شود.

 

سنگ معدنی کلینوپتیلولیت ظرفیت تبادل کاتیونی بالایی دارند و میل ترکیبی زیادی برای یون های آمونیوم (NH4+) دارند. پولات و همکاران (۲۰۰۴) گزارش کردند که از بین ۴۰ زئولیت طبیعی که توسط گروه های تحقیقاتی مورد مطالعه قرار گرفت، مشهورترین آن ها پودر زئولیت کلینوپتیلولیت ، اریونیت، چابازیت، هولاندیت، موردنیت، استیلبیت و فیلیپسیت هستند.

سنگ معدنی ؟ کود زئولیت ( Zeolite ) قادر است تشخیص دهد که یک گیاه در چه زمانی به چه مواد مغذی نیاز دارند و در زمان مقتضی آن ماده را برای استفاده گیاه آزاد می‌کنند. برای همین زئولیت را کود هوشمند می‌نامند.

بیشتر بخوانید:

تاثیر زئولیت محصولات کشاورزی

 

مزایای خرید زئولیت کشاورزی چیست؟

زئولیت کشاورزی
زئولیت کشاورزی

خرید زئولیت کشاورزی مزایای بسیاری دارد که در این بخش به برخی از آن ها اشاره خواهیم کرد.

  • افزایش نسبت خاکدانه‌های مقاوم در آب
  • جلوگیری از شستشوی ازت خاک در اثر آبیاری و باران
  • جلوگیری از فرسودگی و هدر رفتن خاک به سبب قابلیت بالای جذب آب و رطوبت
  • جذب رطوبت‌های موجود در هوا و خاک و آزاد سازی تدریجی آن به خاک
  • بهبود تهویه مطلوب خاک و تامین اکسیژن مصرفی
  • بهبود کیفیت فیزیکی و شیمیایی خاک و بهبود شرایط سیستم اکولوژیک
  • تقویت بسیار مطلوب خاک‌های کشاورزی تحت کاشت گیاهان غده‌ای مانند سیب زمینی، پیاز و چغندر
  • جلوگیری از فقیر شدن خاک از مواد اولیه به دلیل خاصیت تبادل یونی بالا و اصلاح مجدد آن
  • شکل دهنده خاک‌های کشاورزی و جلوگیری از ایجاد کلوخه
  • تنظیم PH خاک و متعادل کردن آن در حد مطلوب
  • تنظیم پتاسیم خاک و در نتیجه بهبود کیفیت گیاه و مرغوبیت میوه و مزه آن
  • افزایش فعالیت‌های بیولوژیکی و میکروارگانیسمی
  • کاهش شوری خاک
  • بهبود و کنترل رطوبت خاک در نتیجه اثر مثبت بر میکرو فلور خاک
  • افزایش بالانس نیتروژنی به ویژه در خاک‌های نیتروژنی ( ۳۰-۲۰ درصد)
  • کاهش اثر عناصر سمی در خاک با جذب آرسنیک، کادمیوم، روی، مس و سرب و …
  • نگهداری بلند مدت اثر کودهای شیمیایی و طبیعی و کاهش میزان شستشوی مواد غذایی موجود در خاک

 

تأثیر سنگ زئولیت کلینوپتیلولیت کشاورزی بر روی محصولات

۱- افزایش تولید و مرغوبیت محصولات کشاورزی

۲- افزایش مقدار، جذب و انتقال ویتامین C در میوه و گیاه

۳- بهبود کیفیت پوسته محصولات در نتیجه، افزایش توان انبارداری آن‌ها

۴- افزایش وزن و تعداد محصولات گیاهی

۵- کاهش تعداد نارس‌ها و کاهش ریزش شکوفه‌ها

۶- افزایش شادابی، نشاط و حجم محصولات کشاورزی

۷- حامل علف کش‌ها و آفت‌کش

۸- جلوگیری از خرابی و فساد محصولات در انبار به مدت طولانی بعد از فصل برداشت

۹- افزایش موجودی مواد معدنی مفید و مورد نیاز بدن در محصولات

۱۰- تاثیر مثبت و بسیار محسوس در رنگ و طعم محصولات

۱۱- تاثیر زئولیت بر خاک کشاورزی

قیمت خرید زئولیت کشاورزی|خرید عمده زئولیت طبیعی

اگر تصمیم به خرید زئولیت کشاورزی دارید، برای آگاهی یافتن از قیمت خرید و فروش زئولیت در بازار مواد شیمیایی می‌توانید یک سر به سایت فروش مجموعه بازرگانی مفید بزنید.این مرکز با راه اندازی سایت فروش بسیاری از اطلاعات محصولات خود را به همراه قیمت در آن قرار داده است تا مشتریان بتوانند به راحتی به این اطلاعات دست پیدا کنند. حجم محصول، درصد خلوص، نرخ ارز و شرکت تولیدکننده به طور کلی از عوامل بسیار مهم در تعیین قیمت خرید زئولیت کشاورزی هستند؛ قیمت زئولیت نیز تحت تاثیر این موارد است.

معمولا مراکز خرید زئولیت معدنی برای فروش عمده خود تخفیفاتی را در نظر می گیرند و مشتریان را به خرید عمده زئولیت تشویق می کنند.

از این رو پیشنهاد ما به شما خریداران این است که خرید خود را به صورت عمده انجام دهید تا از تخفیفات آن ها بهره مند شوید.

نکته دیگر اینکه سعی کنید مرکزی را برای ثبت سفارش انتخاب نمایید که خود نمایندگی تولیدکنندگان باشد و محصولات خود را به صورت مستقیم تهیه نماید.

زیرا در این حالت محصولات بدون وسطه به دست مشتری می رسد و قیمت ها بسیار مناسب تر و ارزان تر از دیگر مراکز خواهند بود.

 

منابع:

https://www.mbkchemical.com/zeolite/

https://sinato.ir/%D8%B2%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA/

https://chemical-co.com/%D8%B2%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-zeolite/

https://www.nazboo.com/%D8%B2%D8%A6%D9%88%D9%84%DB%8C%D8%AA-%DA%A9%D9%88%D8%AF%DB%8C-%D9%87%D9%88%D8%B4%D9%85%D9%86%D8%AF-%D8%AE%D8%A7%DA%A9/

سوالات متداول:

  • ساختار زئولیت چیست؟

زئولیت ها جامدات سه بعدی، ریز متخلخل، بلوری با ساختارهای کاملاً مشخصی هستند که در چهارچوب منظم خود حاوی آلومینیوم، سیلیسیم و اکسیژن می باشند.

  • استخراج زئولیت در چه عمقی امکان پذیر است؟

عمقی که انتظار می‌رود زئولیت در آن پیدا شود، در نواحی رسوبی در سطوحی با عمق حدود ۲ تا ۱۲ متر می باشد.

مطالب مرتبط:

مزایای استفاده زئولیت در کشاورزی ایران

 

بهترین فروشگاه زئولیت کشاورزی در تهران

 

 

مهدی بینایی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش:مهدی بینایی

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 09120697642

شماره ثابت: 02128420163

پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

ایمیل: info@zeolitea.com

مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید