مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی

آنچه در این مقاله میخوانید...

روش استفاده از زئولیت در کشاورزی۱٫ استفاده از زئولیت به صورت مخلوط در خاک۲٫ استفاده از زئولیت به عنوان کود۳٫ استفاده از زئولیت در هیدروپونیکسلسه مراتب استفاده از زئولیت در کشاورزی۱٫ انتخاب زئولیت مناسب۲٫ اندازه و نوع دانه بندی زئولیت۳٫ مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی۴٫ زمان مصرف زئولیتدلایل استفاده از زئولیت در کشاورزینحوه استفاده زئولیت در کشاورزی
نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی

نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی نیازمند و مستلزم رعایت چندین مورد است؛ اعم از آزمایش خاک و ارائه آموزش و مشاوره برای استفاده درست و … که در این مقاله هر آنچه نیاز است در این زمینه بدانید را با شما عزیزان به اشتراک می‌گذاریم. برای آشنایی با نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی با ما همراه باشید:

روش استفاده از زئولیت در کشاورزی

اگر به دنبال این هستید که راه و روش و نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی را بدانید، در ادامه ما سه روش استفاده از این ماده معدنی را به صورت کامل شرح خواهیم داد.

۱٫ استفاده از زئولیت به صورت مخلوط در خاک

یکی از رایج ترین روش های استفاده از زئولیت در کشاوری مخلوط کردن آن به صورت مستقیم با خاک است؛ که در این روش شما می توانید زئولیت را به صورت پودر یا گرانول به خاک اضافه کنید و مقدار و نحوه استفاده آن بسته به نوع گیاه و خاک متفاوت بوده، اما معمولا بین ۵ تا ۱۵ درصد حجم خاک استفاده میشود.
استفاده از زئولیت به صورت مخلوط شده در خاک یکی از روش‌های مؤثر برای بهبود کیفیت خاک و افزایش بهره‌وری کشاورزی است. در این روش انتخاب نوع مناسب زئولیت و مقدار استاندارد می‌تواند در میزان تاثیر گذاری آن موثر باشد و موجب بهبود رشد و توسعه گیاهان گردد؛ اما اگر به این موارد دقت نشود مضرات زئولیت در کشاورزی را در پی خواهد داشت.

۲٫ استفاده از زئولیت به عنوان کود

مشکلاتی که در کود های ازته و پتاسیم دار بسیار به چشم میخورد شسته شدن آن ها است که به دلیل محلول بودنشان به واسطه آب های سحی شسته میشوند و یا به پایین ترین سطح خاک و به زیر ریشه گیاه نفوذ میکند که به صورت کلی باعث هدر رفتن این کود ها میشود. اما زئولیت با دارا بودن ویژگی جذب کاتیونی شدید نسبت به +NH4 و +K بخش زیادی از ازت و پتاسیم را جذب کرده و درون ساختار شبکه ای خود به مدت طولانی نگهداری و به تدریج در اختیار گیاه قرار می دهد. این امر موجب صرفه‌جویی در مصرف کودهای شیمیایی شده و همچنین از آلودگی آب های کشاورزی ناشی از مصرف کود شیمیایی می کاهد.

۳٫ استفاده از زئولیت در هیدروپونیک

زئولیت‌ها به عنوان بستر رشد در سیستم‌های هیدروپونیک نیز استفاده می‌شوند. این مواد می‌توانند به جذب و آزادسازی تدریجی مواد مغذی کمک کنند.

سلسه مراتب استفاده از زئولیت در کشاورزی

زئولیت در کشاورزی

در مقاله نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی لازم است تا با مرحل استفاده از این ماده معدنی به صورت گام به گام نیز آشنا شویم. در ادامه، مراحل و روش‌های استفاده از زئولیت در کشاورزی به تفصیل شرح داده می‌شود:

۱٫ انتخاب زئولیت مناسب

زئولیت کلینوپتیلولیت یکی از بهترین انواع زئولیت طبیعی در مصارف کشاورزی است و به دلیل دسترسی آسان و قیمت مناسبی که دارد به شدت پیشنهاد می‌شود.

۲٫ اندازه و نوع دانه بندی زئولیت

زئولیت می‌تواند به صورت پودر، گرانول یا دانه‌بندی‌های مختلف تهیه شود. برای مخلوط کردن با خاک، معمولاً از گرانول یا پودر زئولیت استفاده می‌شود.

۳٫ مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی

تعیین مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی به اندازه ای مهم و حیاتی است که مصرف زیاد آن باعث آسیب رسیدن به خاک و در نهایت گیاه خواهد شد. اما به بسته به نوع خاک و گیاه باید مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی را مشخص نمود.

مقدار مصرف بر اساس نوع خاک

  • خاک‌های شنی: ۱۰-۱۵ درصد وزنی خاک.
  • خاک‌های رسی: ۵-۱۰ درصد وزنی خاک.

مقدار مصرف بر اساس نوع گیاه

بسته به نیازهای خاص گیاهان، ممکن است مقدار مصرف متفاوت باشد. بهتر است با کارشناسان کشاورزی مشورت شود.

۴٫ زمان مصرف زئولیت

بهترین زمانی که برای افزودن زئولیت در خاک توصیه میشود قبل از کاشت گیاه است؛ به این دلیل که مخلوط شدن زئولیت به صورت یکنواخت با خاک، آن را آماده جذب رطوبت و مواد مغذی میکند. ضمن این که زئولیت را می‌توان در طول فصل رشد نیز به خاک اضافه کرد تا به بهبود تغذیه و آب‌رسانی گیاهان کمک کند.

دلایل استفاده از زئولیت در کشاورزی

زئولیت در دسته مواد معنی قرار می‌گیرد که وجود آن در کشاورزی جان تازه‌ای به خاک و محصولات می‌بخشد. بکارگیری و استفاده از زئولیت در کشاورزی، بسیار مورد توجه زارعان و کشاورزان است. این ماده معدنی در کشاورزی بر روی گیاهان و کلیه محصولات کشاورزی اثری مفید برجای می گذارد. به عنوان مثال هم در رشد محصولات و هم در کیفیت محصول نهایی اثر فوق العاده ای خواهد گذاشت. از زئولیت کشاورزی می توان در موارد مختلفی نیز استفاده کرد. به برخی از آن‌ها در ادامه اشاره خواهیم کرد:

  • افزایش کیفیت و کمیت محصولات کشاورزی
  • ایجاد خاکی مرغوب و افزایش بهره‌وری آن
  • صرفه جویی در مصرف کود شیمیایی و آب
  • پاکسازی آب و خاک آلوده
  • جلوگیری از ایجاد خاک فرسوده
  • کاهش و حفظ تعادل شوری خاک
  • کاربرد زئولیت در کشاورزی
  • اصلاح خاک کشاورزی

نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی

زئولیت در کشاورزی

نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی مسئله بسیار حائظ اهمیتی است تا حدی که نتیجه مثبت و منفی تاثیر گذاری آن بر روی خاک و محصولات زراعی تماما به مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی بستگی دارد.

روش و مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی به عوامل متعددی بستگی دارد که باید قبل از تعیین بررسی شود. از همین رو توصیه ما این است که به منظور آگاهی از نحوه استفاده زئولیت در کشاورزی و همچنین مقدار مصرف زئولیت در کشاورزی حتما با کارشناسان ما مشورت نمایید.

 

مهدی بینایی

برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره روی دکمه زیر کلیک کنید.

مشاوره و فروش

جهت خرید و فروش این محصول می توانید با ما در ارتباط باشید:

مشاور فروش:مهدی بینایی

راه های ارتباطی:

شماره تماس: 09120697642

شماره ثابت: 02128420163

پاسخگویی واتساپ: کلیک کنید

ایمیل: info@zeolitea.com

مجموعه بازرگانی مفید شما را به خرید بهترین محصولات زئولیت طبیعی و مولکولارسیو هادعوت می نماید.
کافیست فرم زیر را پر کنید تا با شما تماس بگیریم.

  • این فیلد برای اعتبار سنجی است و باید بدون تغییر باقی بماند .

0

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

تماس بگیرید